Kunnan ostolaskudata avoimeksi netissä

17.10.2022

Kunnan ostolaskudata avoimeksi netissä

Ostolasku on toimittajalta saatava lasku, joka kohdistuu hankittuun tuotteeseen, investointiin tai palveluun. Julkisuuslain mukaan kunnan saamat ostolaskut ovat lähtökohtaisesti julkista tietoa.

Kuntaliitto on 2021 päivittänyt ohjeensa, jolla kunta voi julkaista ostolaskut avoimessa palvelussa mm. omilla nettisivuillaan. Ostolaskujen näkyminen avoimessa palvelussa lisää kunnan rahankäytön läpinäkyvyyttä ja kuntalaiset voivat helpommin valvoa verovarojen käyttöä. Osaltaan avoimuus voi myös vähentää kuntaan kohdistuvia materiaalipyyntöjä ja helpottaa niihin vastaamista.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Paraisten kaupunki julkaisee kunnalle lähetetyt ostolaskut netissä vuoden 2023 alusta alkaen Kuntaliiton ohjeistuksen mukaisesti. ”

FULLMÄKTIGEFÖRSLAG 17.10.2022

Kommunala leverantörsfakturor öppna online

En leverantörsfaktura är en faktura som tas emot från en leverantör som avser en köpt produkt, investering eller tjänst. Enligt offentlighetslagen är leverantörsfakturor som kommer in till kommunen i princip offentliga uppgifter.

År 2021 har Finlands Kommunförbund uppdaterat sina instruktioner som gör att kommunen kan publicera leverantörsfakturor i en öppen tjänst, t.ex. på sina egna webbplatser. Visning av leverantörsfakturor i en öppen tjänst ökar transparensen i kommunens penninganvändning och medborgarna kan lättare styra användningen av skattemedel. Transparensen kan å sin sida också minska materiella förfrågningar till kommunen och göra det lättare att svara på dem.”

Vi undertecknade föreslår att Pargas staden publicerar de leverantörfakturor som skickats till kommunen på nätet från och med början av 2023 i enlighet med Finlands Kommunförbunds riktlinjer.

Paraisilla 17.10.2022