PK 24.10-22

Tie, jolla ollaan, vaatii kontrollia!

Hienoa että siltaprojektit pyörähtivät vihdoin käyntiin. Ja aika tohinalla alkoivatkin, kun parissa päivässä oli puut parturoitu alueelta ja vastakkaiselle rannalle alkoi työmaan perustukset nousta. Projekti on valtava ja tulee syömään autoilijoiden hermoja seuraavat kolme vuotta.
Hessundin sillan osalta voidaan odottaa samaa, kun ainakin liittymätyöt pitäisi alkaa vielä tänä syksynä. Tuon sillan pitäisikin valmistua vähän nopeampaa kuin Kirjalansalmen, sillä Väyläviraston sivuilla luvataan valmista tulevan jo vuonna 2024.
Tähän päälle, kun saadaan vielä Kuusistonsalmen sillan remontti niin alkaa olla autoilijoille hyvillä hermoilla kysyntää. Kyseinen remontti kun pitäisi tehdä samaan aikaan Kirjalansalmen- ja Hessundin siltojen kanssa. Nyt kannattaakin sopia pomon kanssa työvuorojen aloitus- ja lopetusajat joustaviksi.
Paraisten elinvoiman kannalta paras juttu on vielä tulossa, sillä uusi Paraistenväylä etenee myös. Ainakin ELY-keskus lupailee, että tiesuunnitelmat valmistuvat vuoden 2023 alussa. Tästä oli tiedotustilaisuuskin Kaarinatalolla 25.10.2022. Niille, jotka eivät ole Paraisten väylästä vielä kuulleet, kerrottakoon että tämä on kokonaan uusi tie Kirjalansalmen sillalta Kaarinan Koriston kautta moottoritielle. Luonnollisesti sekin sisältää yhden sillan rakentamisen.

Vaikuttaisi, että Paraisilla vihdoinkin tapahtuu jotain rakentamisen suhteen, kun saadaan vielä alkuun Norra Famnen, Pargas Havis ja Puntin uusi urheiluhalli.
Aihe, josta oli tarkoitukseni kirjoittaa, on kuitenkin uusi oppimiskeskus, minkä etenemisestä olen hiukan huolissani. Harjakaisia vietetään tällä viikolla ja hienolta näyttää. Budjetissa pysytään ja ollaan aikataulussa. Paitsi että ei olla pysytty budjetissa eikä aikataulussa. Aikataulusta ei olla jäljessä kuin pari viikkoa, mutta budjetti huolestuttaa. Heti alkuun urakoitsija tinkasi 1,8 miljoonaa lisärahaa hankkeen toteuttamiseen ja valtuusto myönsi sen. Kysyinkin silloin kaupungin edustajalta valtuustossa, että saadaanko me tästä kouluhankkeesta oma Logomosilta. Vastaus oli, että ei saada, koska meillä on erittäin tarkat sopimukset asioista. Nyt kuitenkin ollaan sillä tiellä, että budjetti pitää, mutta lisätöihin on uponnut jo 430 000 euroa ylimääräistä rahaa, mikä on noin 35 000€/kk. Jos koko 31kk kestävän hankkeen ajan menee joka kuukausi 35 tonnia ylimääräistä niin se tarkoittaa 1,1miljoonaa pelkkiin lisätöihin. Mielestäni ei kovin hyvin valvottu.
Itsekin olen ollut työnjohtajana yrityksessä, joka teki erilaisia peruskorjaus urakoita eteläisessä Suomessa eikä mikään ollut sen helpompaa kuin toimia kuntien tai kaupunkien kanssa: urakkaan halvalla hinnalla kiinni ja lisätöistä katteet.
Firma toimitti lisätyölaskun työmaalle ja kunnan edustaja kävi sen kuittaamassa. Tuohon meni aikaa varmaan vartin verran kuulumisten vaihtoineen päivineen. Kunnan edustajaa ei kiinnostanut käydä mittailemassa esiin kaivettuja raudoituksia tai arvioida niiden esiin kaivamisen tarpeellisuutta, nimi vaan alle ja eteenpäin.
Tarjouspyynnössä yleensä jo kysytään lisätöiden tuntiveloitus ja sinne onkin hyvä heittää mikä hyvänsä summa, koska kokonaisurakan hinta ratkaisee, ei konnankoukut mitä tarjouksiin on piilotettu. Useimmiten lisätöiden tuntiveloitus onkin 60-80€/h, mutta sillähän ei ole mitään väliä, kun oletetaan ettei lisätöitä tule.
Kuten joku jo valtuustossa sanoikin: ”Tie, jolla ollaan, vaatii kontrollia!”

Mika Peltokorpi
Kaupunginvaltuutettu
Perussuomalaiset

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa