Miksi kaikkeen herätään liian myöhään? PK 1.6.-23
Kävi tuossa muutama viikko sitten niin, että ajoin tieltä ulos ja päädyin auton kanssa katolleen ojaan. No vakavia henkilövahinkoja ei sattunut mutta jäi pohdituttamaan, että mitä oikein tapahtui. Autosta hajosi jotain ja ohjattavuus katosi. Eräs asiasta jotain ymmärtävä kertoi pallonivelen pompanneen pois paikoiltaan. Korjaamolla kysyivät, että olenko ajanut kuoppaan. Vastasin että en silloin mutta kuoppiahan meillä on tiet täynnä. Sekä Paraisilla että joka puolella maata, koska tiestöstä ei pidetä huolta. Eli olen ajanut kuoppaan montakin kertaa ja tulen varmaan jatkossakin ajamaan. Moni muukin on varmaan ajanut kuoppaan ja sama onnettomuus saattaa iskeä milloin hyvänsä. Pitäisi varmaan auto katsastaa puolen vuoden välein, jotta vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan.
Tästä tuli mieleeni tiestön korjausvelka. Paljonkohan sitä meillä on? Ainakin rakennusten osalta muistelin kuulleeni summan 25 miljoonaa ja kasvaa miljoonalla joka vuosi. Samoin vesi- ja jätevesiputkistot ovat tiensä päässä, ja muistaakseni niiden korjaaminen tällä nykyvauhdilla kestää satoja vuosia.
Miten ihmeessä me olemme päätyneet tällaiseen pisteeseen, vaikka tilinpäätökset ovat olleet ylijäämäisiä viimeisinä vuosina niin silti korjausvelka kasvaa? Vai johtuuko ylijäämäiset tilinpäätökset siitä, että perusinfrasta ei ole pidetty huolta? No pommi on silloin odottamassa. Toki tuota korjausvelkaa pääsee syntymään, jos joidenkin vuokralaisten ei tarvitse vuokraansa edes maksaa, vaan porskuttavat eteenpäin kaupungin piikkiin vuosikausia. Eräänkin vuokralaisen rästit ovat sadan tuhannen euron luokkaa ja ihmettelen että miten tuollainen on voinut edes muodostua, kun vuokrakaan ei ollut edes iso. Kyseessä on kuitenkin useiden vuosien maksamattomat vuokrat. Jotakuta ei ole kiinnostanut periä.
Miksi kaikkeen herätään aina liian myöhään. Kuin kirsikkana kakun päällä ELY-keskus ilmoittaa, että Kirjalansalmen silta on niin huonossa kunnossa ja nopeusrajoitus pitää laskea kolmeen kymppiin. Entä sitten kun se lasketaan nollaan ja yli pääsee vain kävellen tai polkupyörällä? Toivottavasti tähän nyt joku varasuunnitelma on olemassa, sillä Suomen rakennusteollisuus on aika lailla Paraislaisen teollisuuden harteilla.
Pari vuotta sitten luin kokeilusta, missä ajettiin yhteysalus Lillmälöstä Rymättylään ja takaisin. Matka oli 45 minuuttia yhteen suuntaan, joten ei taida olla kovin varteenotettava vaihtoehto saaristotien liikenteelle. Väylävirasto ilmoittaa Kirjalansalmen sillan liikennemääriksi 10 000 autoa vuorokaudessa, joista 600 on raskasta kalustoa.
Voisinkin heittää tässä avoimen kysymyksen meidän tekniselle päällikölle, Jonas Nylundille:
Paljonko meillä on korjausvelkaa tiestöstä, rakennuksista, vesi- ja jätevesiverkostosta?
Entä mitä sille asialle aiotaan tehdä ja millä aikataululla?
Mika Peltokorpi
Valtuutettu,
Paraisten Perussuomalaiset