Ryhmäpuheenvuoro valtuustossa 12.12-22

Ryhmäpuheenvuoro

Soteuudistus:
Hienoa että tämä vuosikymmeniä niellyt projekti on saatu vihdoin maaliin, mutta harmi että se tuli maaliin täysin raakileena. Säästöjä piti tulla 10 miljardia ja sittemmin kolme miljardia ja lopulta muutama miljardi puuttuukin potista mutta saatiinhan ainakin uusia kovapalkkaisia virkoja aikaiseksi ja siten nostettua työllisyysprosenttia.
Harmi ettei saada palveluita tuotettua sillä rahalla mitä on.
Jää nähtäväksi mistä rahat otetaan vai toteutetaanko se mitä kaikki pelkää eli leikataan palveluita. Sehän se vissiin koko soteuudistuksen ydin on.
Haluaisin muistuttaa siitä asiasta, että nyt kun soteasiat siirtyy aluevaltuustoille, ei valtiolla ole enää mitään syytä pumpata rahaa vararikon partaalla oleviin kuntiin ja pakkoliitokset tulee olemaan auttamattomasti edessä. Tämä on myös Paraisten kohtalo jos rahat ei riitä. vuodesta 2017 lähtien on talous ollut alijäämäinen ja olisi ollut myös koronavuosinakin ellei hallitus olisi jakanut ylimääräisiä velkamiljardeja kuntien talouden pyörittämiseen. Tulevaisuuskaan ei oikein näytä nyt valoisalta.
Täytyy vain todeta, että elämme jännittäviä aikoja.

Luovuuskeskus
Kuten tässäkin kokouksessa saatiin todeta, hintalappu kasvaa koko ajan. Olisi erittäin tärkeää keskittyä nyt valvomaan mitä siellä työmaalla tapahtuu.
Jos puoletkin lisätöistä olisi saatu pois paremmalla valvonnalla, olisi siihen voinut palkata jonkun ihan täyspäiväisesti valvomaan
Voin omasta kokemuksesta kertoa, että lisätöiden haaliminen ei ole temppu eikä mikään.
Aikoinaan kun itse olin julkisivuhommissa työjohtajana, lisätöiden tuntiveloituskin oli aivan kohtuuton. Se oli muistaakseni jotain kuuden-seitsemän kympin paikkeilla, mutta se oli vain yksi pieni luku siellä monisivuisessa tarjouksessa. Se on helppo jättää huomioimatta, mutta loppuhintaan vaikutus on aika dramaattinen.
Ketään ei oikeasti edes kiinnostanut onko tehdyt lisätyöt tarpeellisia ja paljonko niihin uppoaa rahaa. Viimeksi kun kuulin tämän luovuuskeskuksen lukuja, oli lisätöiden osuus 430 tuhatta ja se tulee näiden jo aijemmin päätettyjen korotusten päälle.
Meillä on kohta täällä oma logomon silta sillä erotuksella, että tässä rakennuksessa käy onneksi enemmän ihmisiä.

Väestön kasvu
Paraisten kaupungin väestönkasvu pohjautuu hyvin vahvaan toiveajatteluun.
Viimeiset kymmenen vuotta on kaupungin strategiassa toivottu kasvavaa väestön määrää ja alamäkeen on menty.
Jos ollaan hereillä kaavoituksen ja yritystonttitarjonnan kanssa niin tuo Paraistenväylä voi vastata toiveisiin. Suunnitelmat ovat jo loppusuoralla. Rahat vain puuttuu.
Parainen ikääntyy joten olisi jo aika herätä